تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - گفت‌وگو با سعید ثابت نوازنده برجسته سنتور (قسمت 1)



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::گفت‌وگو با سعید ثابت نوازنده برجسته سنتور (قسمت 1)::.
  • ساز سنتور چه نقشی در اركسترهای ایرانی ایفا می‌كند؟

در حقیقت سنتور به دلیل نوع صدادهیاش نقش بسیار مهمی در اركستر دارد، این ساز از صدای بسیار درخشان، شفاف و نافذی برخوردار است و به دلیل پژواكی كه از این ساز باقی میماند، میتواند مكمل سازهایی مثل عود و دیگر سازهای بم باشد. سنتور در اركسترهای موسیقی ایرانی به اندازهای از اهمیت برخوردار است كه اگر نباشد، اركستر خالی صدا خواهد داد و این همان طور كه اشاره كردم به خاطر نوع صدادهی و پژواكی است كه از آن باقی میماند.این ساز البته در برخی گروهها كمتر دیده میشود. در حال حاضر گروههای موسیقی ترجیح میدهند از سازهایی مانند تار، كمانچه، عود و... استفاده میكنند و اگر بخواهند كه صدای سازهایشان كاملتر به نظر برسد از نی، تنبك و دیگر سازهای كوبهای مثل دف استفاده میكنند، در واقع به این وسیله میخواهند تا كمبودهای اركستر را از نظر ملودیك و... با استفاده از سازی مانند دف جبران كنند كه اشتباه است. (كه البته اعتقاد من بر این است كه دف مناسب موسیقی محلی است و در موسیقی سنتی ایران كارآیی چندانی ندارد و در این رابطه تنبك میتواند نقش بهتری را ایفا كند.) به هرروی سنتور نقش مترونوم را در اركستر دارد و با ظرایفی كه در آن نهفته است، میتواند مكمل ملودی باشد. این ساز نقش موتور یك اركستر را ایفا میكند و اگر نباشد، اركستر خالی صدا خواهد داد. اما این روزها نمیدانم چرا مدام اركسترها كوچك و كوچكتر میشوند و حتی دیگر نمیشود نام اركستر بر بسیاری از آنان نهاد. ‌

  • با تمام قابلیت‌هایی كه شما برای این ساز قائل شدید، سنتور همیشه نقش كمرنگی در موسیقی ایران داشته است، این موضوع به چه علت است؟

همان طور كه اشاره كردم اركسترهای ایرانی در حال حاضر بسیار كوچك شدهاند كه اتفاقا عدم استفاده از سنتور نقش مهمی در این رابطه داشته است.البته نباید این نكته را نادیده گرفت كه نواختن این ساز بسیار مشكل است و تنها نوازندهای درآن موفق است كه وقت و انرژی بسیاری برای آن بگذارد، در واقع تبحر در نوازندگی سنتور نیاز به ممارست فراوان دارد. برای روشن شدن مساله كافی است تنها به این نكته اشاره كنم كه نوازندگی در سنتور درست مانند ورود به دانشكدههای خارج از كشور است كه وارد شدن به آن آسان است اما خارج شدنش مشكل، بر عكس سازهای دیگر مثل تار و... كه به دانشگاههای ایرانی میمانند كه ورودشان سخت و اما ادامه دادن آن آسان است، پس نوازنده باید تسلط كامل بر این ساز پیدا كند و با ظرایف این ساز آشنا باشد تا بتواند از آن در تك نوازی و گروه نوازی استفاده كرده و قابلیتهای سنتور را نشان دهد. ‌

  • اشاره داشتید كه اركسترها در حال حاضر كوچك شده‌اند و بنابراین از سنتور بهره نمی‌گیرند، اما در تاریخ موسیقی ایران این ساز مثلا‌ در مقایسه سازی مانند تار همواره در مهجوریت بوده است.

اول اینكه <تار> را میتوان یك ساز ملی تلقی كرد كه تقریبا در بسیاری از خانوادهها یافت میشود، یعنی اگر قرار باشد در خانوادهای كسی سازی یاد بگیرد اولویت با <تار> است، از طرف دیگر در موسیقی همیشه نابغهها هستند كه رل مهمی ایفا كردهاند و به ساز اهمیت دادهاند و در مورد <تار> تعداد این نوازندههای برجسته بسیار بالابوده است، اساتیدی مانند شهنازی، كلنل علینقی وزیری، میرزا حسین قلی و میرزا عبدا... كه همگی نوازندگان بسیار بزرگی درتار بودهاند. وقتی تعداد نوازندگان برجسته یك ساز بالاباشد، آن ساز میتواند حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد.

هیچ كس نمیتواند منكر تاثیر استاد <تهرانی> در قدرت بخشیدن به ساز <تنبك> باشد، همین نقش را استاد كسایی برای ساز نی ایفا كردند و استاد <پایور> برای ساز سنتور و در این میان نقش استاد <پایور> به اندازهای مهم است كه میتوان دوران سنتور را به بعد و یا قبل از او تقسیمبندی كرد.قبل از استاد پایور هم نوازندههای چیرهدستی وجود داشتهاند كه چون رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون به شكل كنونی وجود نداشتهاند، آثار صوتی چندانی از آنان باقی نمانده است و اگر هم هست بسیار محدود است، اما بعد از استاد <پایور> و بعد از نبوغی كه ایشان در این ساز داشتند، سنتور آنچنان نمود پیدا كرد كه به یكی از سازهای مهم اركسترهای ایرانی بدل شد، البته در كنار استعداد و نبوغ بسیار ارزنده استاد <پایور> شخصیت منحصر به فرد ایشان هم در این زمینه نقش مهمی را ایفا كرد. به هر حال رپرتوار عظیمی استاد پایور برای این ساز تهیه كردهاند و به خاطر برنامه ریزی منسجم او میتوان تاریخ سنتور را به بعد و قبل از او تقسیم بندی كرد. در كنار تمام اینها قدرت نوازندگی ایشان هم به هیچ عنوان قابل بحث نیست و به جرات میتوان گفت كه او همه چیز را در مورد این ساز تمام كرده است و شاید بسیار بعید باشد كه تا سالهای متمادی طبیعت نوازندهای به قدرت او تحویل جامعه دهد، چرا كه او قطعاتی را به مرحله نگارش درآورده است كه بسیار جلوتر از زمان خودش و حتی اكنون بوده و میتوان آنان را قطعاتی برای آینده دانست. آثار او از چنان قدرت و زیبایی برخوردار است كه با وجود پیشرفتهایی كه در تكنیك نوازندگان امروزی صورت گرفته است، همچنان پیشرو بودنش را حفظ كرده است. در بسیاری از آثار او وقتی ملودیها را از اول تا آخر بررسی میكنی، در هر قطعه زیبایی مشهود است، یعنی ملودیها در ارتباط با هم قرار دارند، اما اگر یك یا دو ملودی حذف شود به ساختمان كلی قطعه آسیبی نمیرساند كه این به خاطر استحكام و زیبایی آنان است، البته نوازندگان و آهنگسازان دیگری نیز هستند كه در این ساز ذوق فراوانی دارند، اما ممكن است برخی از آثارشان از این قدرت و زیبایی برخوردار باشد و بقیه زیبایی نسبی دارند در حالی كه تمام آثار پایور از زیبایی خاصی بهرهمند است. به هر حال اوجی كه استاد <پایور> به آن دست یافته است تاكنون دست نیافتنی بوده است. ‌

  • بسیاری، سنتور را هم تراز پیانو در موسیقی غربی می‌دانند، شما به این مساله صحه می‌گذارید؟

سنتور به خاطر ساختمان و قابلیتهایی كه دارد و همچنین چون با استفاده از دو دست میتوان نتهای همزمان و با فاصله زیاد را اجرا كرد، از لحاظ تكنیك نوازندگی به پیانو تشبیه شده است، اما نباید این مساله را فراموش كرد كه هر كدام از این سازها نقش خاص خود را در موسیقی دارند و نمیتوان از آنان این انتظار را داشت كه رل یكدیگر را ایفا كنند، اگر چه نوازنده سنتور هم میتواند مانند یك پیانیست با یك دست ملودی و با دست دیگر پایه را نگاه دارد. در همین زمینه استاد <پایور> قطعهای با نام <فریبا> دارد كه در عین حالی كه آن را با تكنیك پیانو نوشتهاند، اما ملودی منطبق با ردیف موسیقی ایرانی است. ‌

  • به نظر می‌رسد یكی از مشكلا‌ت اركسترها در استفاده از ساز سنتور، كوك آن است، می‌توان برای این مساله چاره‌ای اندیشید؟

خب این مساله وجود دارد، مثلا‌ <تار> دارای شش سیم است كه جفت كوك میشوند و بقیه پردهبندی روی دسته تار است.این ساز از سه جفت سیم سه تایی تشكیل شده است، در حالی كه هر خرك سنتور 4 سیم دارد كه باید با هم همكوك باشند. فواصل در ساز سنتور باید كاملادقیق باشند تا كوك اصلی حادث شود. علاوه بر آن قابلیتهای رفتن به دستگاههای دیگر در این ساز كمتر است. مثلااگر بخواهد از شور به آواز اصفهان برود، مشكل خواهد بود در حالی كه سازهای دیگر این مشكل را ندارند، اما ما نباید به هیچ عنوان این مساله را فدای قابلیتهای كاملامشهود آن كنیم كه عبارتند از صدای خوش، درخشندگی، قدرت مانور و داشتن تكنیكهای بالا‌. سنتور قابلیت بالایی از لحاظ صدا دهی در گروه خواهد داشت. ‌ 

 منبع :روزنا - وب سایت اطلاع رسانی اعتماد ملی ــwww.roozna.com     




چهارشنبه 25 شهریور 1388 نظرات گفتگو و مصاحبه (talks) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP