تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - گفت‌وگو با سعید ثابت نوازنده برجسته سنتور (قسمت 2)



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::گفت‌وگو با سعید ثابت نوازنده برجسته سنتور (قسمت 2)::.
  • چندی قبل گروه پایور تشكیل شد كه هم‌اكنون فعالیت‌های آن كمرنگ شده است، چرا؟

گروه پایور دوباره به سرپرستی استاد <هوشنگ ظریف> تشكیل شده است، ضمن آنكه در این گروه <محمد اسماعیلی> تنبك، من <سنتور>، محمد دلنوازی <عود> و <محمد مقدسی> كمانچه، <رضا آبایی> و <داوود برزیده> قیچك و نی مینوازند. ما با این تركیب اواخر سال گذشته به چهار كشور اروپایی سفر داشته و برنامههایی را اجرا كردیم. به هر حال رسالت گروه علاوه بر ارائه آثار جدید، احیای آثار قدیمی است تا آنان را در دسترس جوانان قرار دهد و با ادبیات هنری و موسیقایی خود آشنایشان كند. ‌

  • شما از معدود افرادی هستید كه علا‌وه بر اینكه به شكل تجربی با موسیقی سرو كار دارید، در زمینه تحصیلا‌ت آكادمیك نیز فعالیت كرده‌اید، فكر می‌كنید عدم پرداختن به تحصیلا‌ت آكادمیك در موسیقی ایران چه ضرباتی را به موسیقی ما زده است؟

موسیقی ما علاوه بر اینكه در این سالها به شكل آكادمیك درآمده است، شكل مكتبی خود را نیز حفظ كرده است. شیوه مكتبی هنوز هم اثرگذاری خود را داشته و جویندگان بسیاری دارد كه تحت تاثیر آن هستند، چرا كه مكتبها رل اصلی را در جهت تربیت هنرجویان در وهله اول از لحاظ شخصیتی و در درجه دوم از لحاظ هنری ایفا میكنند. این مساله در موسیقی ایرانی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، اگر استاد <تهرانی> توانست با تكنیك خود <تنبك> را زنده كند، شخصیت منحصر به فردش نیز از اهمیت فوق العادهای در این زمینه برخوردار بود. به نظر من همان طور كه روی سردر سازمان ملل این شعر <سعدی> را كه <بنی آدم اعضای یكدیگرند> را نوشتهاند، باید سخن سعدی موسیقی ایران یعنی استاد <تهرانی> را نیز در سردر هر محفل هنری اعم از دانشگاه، وزارتخانه فرهنگ وارشاد اسلامی، مراكز موسیقی و... قاب بگیرند كه همیشه معتقد بود <اول انسانیت، بعد هنر.> پس رسالت اصلی مكاتب موسیقی ما اول انسان سازی بوده است، بعد هنر. او همیشه تاكید میكرد 99 امتیاز را باید كسب كنی كه امتیاز انسانی است و در مرحله آخر هنر اهمیت دارد. ‌

  • به نظر می‌رسد ارزش‌هایی كه شما بر آن تاكید دارید، هم اكنون بسیار كمرنگ شده است، این موضوع به چه علت است؟

دقیقا این اتفاق افتاده است و این در حالی است كه احترام به بزرگتر و موسیقی از دیگر مسائلی بود كه اساتید در گذشته اهمیت فراوانی برای آن قائل بودند، یادم میآید كه زمان هنرستان شاگردان حق نداشتند تا زمانی كه به بلوغ فكری لازم نرسیدهاند در جایی مانند رادیو مشغول كار شوند، اگر این اتفاق میافتاد استاد دهلوی و دیگران به شدت با او برخورد میكردند. یعنی یك موسیقیدان باید در كارش به یك شخصیت هنری میرسید و بعد حق انتخاب داشت. در حقیقت لازم بود تا احترام خود را حفظ میكردند. در هر محفلی دست به ساز نمیزدند و تنها در جایی كه شایسته موسیقی بود پای میگذاشتند، بنابراین تا زمانی كه از لحاظ تكنیك نوازندگی و شخصیت هنری به حدی نرسیدند، شروع به كار نكنند. من اگر در جایی میخواستم شروع به كار كنم حتما قبل از آن از استاد پایور كسب اجازه كرده و مشاوره میخواستم و اگر ایشان مجاز میدانستند این كار را انجام میدادم.استاد پایور همیشه به ما گوشزد میكردند كه یك نوازنده و خواننده باید هنر را صرفا به خاطر هنر یاد بگیرند، یعنی تمام تفكرشان این باشد كه هنرمند خوبی شوند قبل از آنكه به معروفیت و پول بیندیشند.استاد پایور همیشه میگفت اگر این تفكر وجود داشته باشد، بقیه موارد به دنبال آن خواهد آمد چون دائما به دنبال آن خواهد آمد و از لحاظ مالی و شخصیت هنری آن وجهه را پیدا خواهید كرد، اما در حال حاضر همه میخواهند به سرعت پولدار و معروف شوند، در حالی كه ما زمانی كه كار گروهی انجام میدادیم، هدفمان فقط تمرین برای بهتر شدن كار گروهی بود نه اینكه این كارها را انجام دهیم تا كنسرت برگزار كنیم. در حقیقت میخواستیم احساسات ما یكی شود. آنقدر تمرین میكردیم تا گروه یكدست میشد و ما هم یك احساس مشترك پیدا میكردیم. به همین خاطر است كه هنگامی كه آثار پایور شنیده میشوند كاملامتمایز هستند، چرا كه گروه پایور هم از لحاظ نوازندگی و هم حس و كوك انگار یكصدا میشدند. هدف ما به هیچ عنوان این نبود كه خودمان را نشان دهیم به همین خاطر آن تاثیر و صدادهی را داشت.

  • چرا تمایل كمتری به ارائه كارهای با كلا‌م دارید؟

به نظر من موسیقی با كلام و بیكلام لازم و ملزوم یكدیگرند. ما در حقیقت دو رسالت را انجام میدهیم. مردم ما باید به موسیقی سازی نیز عادت كنند. تواناییهایی كه در یك موسیقی بیكلام وجود دارد، در بسیاری موارد در موسیقی با كلام نیست. اما در حال حاضر برای خواننده نقش بسیار مهمی را ایفا میكند. البته رسیدن به این هدف آموزش میخواهد. یكی از اهداف پایور همین بود و ما هم سعی میكنیم كه آن را ادامه دهیم، ضمن آنكه باید یك نوازنده و خواننده كه در كنار هم قرار میگیرند، از یك درجه و سطح برخوردار باشند. آثار استاد پایور با استاد شجریان جاودان خواهد شد برای اینكه هر دو طرف از قدرت یكسانی برخوردار هستند. ‌

  • بدون تعارف، موسیقی ما با مشكلا‌ت فراوانی روبه روست، گریزی برای این بحران وجود دارد؟

من گفتم یك قسمت كار بر عهده هنرمندان است، قسمت مهمتر متولیان هنر هستند اعم از دولتمردان و مراكز مربوط به موسیقی. اصولادر راس هر كاری باید متخصص امر قرار گیرد. اگر این كار محقق شود زیر مجموعه راه درست خود را رفته است اگر خارج باشد همین نابسامانیها وجود خواهد داشت. دولت باید به مقوله هنر نگاه علمی داشته باشد. هنر اعم از موسیقی، تئاتر و هر هنر دیگر یك علم است و باید متعاقب آن امكانات لازم و راهكارهای درست بدهند تا هنر راه خود را ادامه دهد. برای برگزاری كنسرت نباید تا این اندازه سنگاندازی وجود داشته باشد، من درد دل بیشتر دارم، اما نخواهم گفت چرا كه خود مسوولان میدانند


  منبع :روزنا - وب سایت اطلاع رسانی اعتماد ملی ــwww.roozna.com




چهارشنبه 25 شهریور 1388 نظرات گفتگو و مصاحبه (talks) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP