تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - بررسی زندگی هنری استاد پایور در رادیو فرهنگ



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::بررسی زندگی هنری استاد پایور در رادیو فرهنگ::.

در این برنامه آقای "شهاب منا" به بررسی سبک استاد پایور پرداختند.

 

زندگی هنری استاد فرامرز پایور را می توان در سه بخش جداگانه بررسی نمود:

 

الف - بخش آموزشی

ب – بخش آهنگسازی

ج – بخش نوازندگی

 

بخش آموزشی:

 

تألیف کتب مختلف برای سنتور از آغاز (دوره مقدماتی) تا سطح حرفه ای (دوره پیشرفته) که یکی از کامل ترین فرآیندهای آموزشی بوده و این نوع آموزش و این نوع کتب، در موسیقی ایرانی بی نظیر است.

 

استاد پایور شاگرد زنده یاد استاد صبا بودند و از آنجا که خود استاد صبا، پیرو سبک زنده یاد حبیب سماعی بودند، در کارهای استاد پایور رنگ و بوهایی از کارهای حبیب سماعی وجود دارد. اما از آنجا که استاد پایور نخواستند که تکرار اساتیدی چون صبا و سماعی باشند، دست به نوآوری های زیادی زدند و اصلی ترین اثر این نوآوری ها، تحول بسیار زیاد در سنتورنوازی بود.

 

بخش آهنگسازی:

 

بزرگ ترین خدمت ایشان، گسترش و بسط چهارمضراب ها در سنتور بوده است. به دلیل ساختار سنتور، چهارمضراب ها در سنتور، بافتی پیچیده تر دارند و در حقیقت استاد فرامرز پایور چهارمضراب ها را به اوج رساندند. از جمله ویژگی های چهارمضراب های پایور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • پایه های جدید در چهارمضراب ها
  • ترکیب چند پایه در یک چهارمضراب که این ویژگی در قدیم به هیچ وجه مرسوم نبوده است.
  • بکارگیری مضراب های مختلف در چهارمضراب ها که در گذشته نبوده است. (این ویژگی باعث زیبایی قطعات شده و نیازمند توانایی بالا در سنتور نوازی است.)
  • چهارمضراب های پایور از نظر زمانی طولانی ترند.
  • سرعت اجراها بسیار بالاتر رفته است. (جنبه تکنیکالیته در سنتور نوازی)

 

استاد پایور در آهنگسازی خود از موسیقی غربی هم تأثیر گرفته و عناصری از آن را به خدمت سنتور و موسیقی ایرانی گرفته است که به عنوان مثال می توان به پاساژها اشاره کرد که در قدیم نبوده است.

 

  • خارج شدن از تک صدایی (مانند چهارمضراب بیداد)
  • ساخت قطعات دو صدایی مختلف که قطعه معروف "فریبا" نمونه ای از آنهاست. و همین طور تنظیمات برای دو سنتور که کاملاً پدیده ای نو در آهنگسازی است.

 

بخش نوازندگی:

 

قطعات ایشان کاملاً تکنیکی بوده و به بسیاری از آنها می توان به عنوان اتود پرداخته شود.

 

از ویژگی های نوازندگی استاد پایور می توان به شفافیت اجرا، کوک بسیار دقیق، سرعت بالای متناسب با قطعه، قدرت کنترل شده مضراب های چپ و راست، شفافیت در اجرای ریزها و ... اشاره کرد.

 

در خاتمه امیدواریم که سایه استاد پایور بر سر جامعه سنتور نوازی ایران همیشه گسترده باشد.

 

در پایان این برنامه رادیویی، قطعه پوپک (با مضراب بدون نمد) با اجرای استاد پایور از رادیو فرهنگ پخش شد.

 

 

 

از مسئولین و مجریان رادیو فرهنگ جهت ارائه چنین برنامه های پرباری در بررسی کارنامه هنری اساتید مسلم موسیقی ایران، بسیار سپاسگزاریم. (وبلاگ سنتور)




چهارشنبه 25 شهریور 1388 نظرات گفتگو و مصاحبه (talks) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP