تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - مصاحبه با استاد هوشنگ ظریف



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::مصاحبه با استاد هوشنگ ظریف::.

هوشنگ ظریف

 

هنر موسیقی :: از خاطراتتان که با آقای پایور داشتید برایمان بگویید.

من در سال 1337 از هنرستان بیرون آمدم و قبلش در سال 34 یا 35 در اولین گروهی که کار می کردم، "خادم میثاق" آن را درست کرده بود یک گروه ارکستر بزرگ، که آنجا ساز می زدم. مرحوم ناصحی هم بودند. قبل از اینها باز خاطرم می آید که مرحوم خالقی ارکستری در تالار فرهنگ درست کرده بودند به من گفتند که کنار مرحوم زرین پنجه بنشینم و یادم هست که این برنامه در فضای باز اجرا می شد و برنامه رنگارنگ اصفهان را اجرا می کردیم. بعداً آقای حق کردار که افسر نیروی دریایی و هم مزیسن و فارغ التحصیل مدرسه عالی بودند، آمدند و رهبری آن ارکستر را به عهده گرفتند و آنجا کار می کردیم بعد از آن آقای دهلوی هم آمدند ، بعد از صبا ارکستر را هدایت کردند که خودشان هم کار می کردند.

هنرستان در خیابان هدایت بود روبروی بیمارستان امیر اعلم که به دروازه شمیران می رسد. هنرستان موسیقی سال 1328 در آنجا تاسیس شده بود که ما سال 29 به آنجا رفتیم که خوب دوستان هم بودند آقایان نصرت الله گلپایگانی، رحمانی پور، هادی پور بودند. هنگام عبور متوجه شدیم که از طبقه دوم خانه ای واقع در یک کوچه صدای ساز به گوش می رسد. پرسیدیم و فهمیدیم اینجا کلاس حسین ملک است و خیلی هم آدم خوش مشربی است. با هم آشنا شدیم. اولین بار من آقای پایور  را آنجا دیدم. آن موقع آقای ملک مسافرت زیاد می رفتند، در خارج از کشور موسیقی ارائه می کردند و در خارج موسیقی سنتی ما را به اسم موسیقی ملک می شناختند. به هر حال به ما گفتند آقای ملک مسافرت رفته اند به جای ایشان آقای پایور کلاس را اداره می کنند. چند بار آنجا رفتیم و با ایشان آشنا شدیم. یک بار ما را به منزل خودشان دعوت کردند و در آنجا برایمان ساز زدند و کارهایی با سنتور می کردند، که اصلا ً  ما نشنیده بودیم. هنرستان که تمام شد کمابیش بودیم و اینکه آقای پایور گروهی را با آقای رام و فرهاد ارژنگی نامی تشکیل دادند که ایشان اگر بودند روی دست نداشتند و با هم یک برنامه تلویزیونی را هم برگزار می کردند. در همین موقع که آقای پایور به انگلیس رفتند،  آقای نصرت الله گلپایگانی گروهی را درست کردند که من هم در این گروه شرکت داشتم. وقتی آقای پایور برگشتند ، گفتند که با هم یک گروه تشکیل بدهیم . در ایم گروه من بودم ، خانم بنده بود ، آقای ناهید و دیگران هم بودند که همین طور ادامه پیدا کرد و افرادی کم یا زیاد شدند ولی به هر حال ما عضو ثابت گروه شدیم. من و آقای ناهید بودیم ولی آقای حسین تهرانی فوت کردند. آقای اسماعیلی و آقای رحمت الله بدیعی  هم بودند و در تمام برنامه های تلویزیون اجرا داشتیم. و باز ما با آقای محمد حیدری هفته ای یک روز که یک گروه داشت،  کار می کردیم و هفته ای یک روز با آقای پایور البته آقای پایور خیلی جدی تر، خیلی منسجم تر کار می کردند.

آثار مضبوط گروه استاد پایور بسیار چشمگیر و زیاد است اما بیشترش گلهای تازه است.  قبل از آن در فرهنگ هنر ضبط می کردند که آقای بقایی و آقای جهانفرد استودیویی داشتند البته خود شما اهل موسیقی هستید و می دانید که چقدر کار انجام داده اند. اینهمه پیش درآمد اینهمه قطعه که واقعاً آفریده آقای پایور است.

در رابطه با مساله کوک ارکستر آقای پایور باید بگویم، اولا بعد از سال ها تجربه خود آقای پایور می گفتند که مثلاً این کوک خوب است یا نه ؟ خوب اگر ما  می گفتیم نه، مقداری زیاد است  می گفتند، خوب با  تار میزان کن و چند بار امتحان می کردند یا مثلاً گاهی اوقات ساز من اگر کم و زیاد بود فرض بفرمایید آقای بدیعی می گفتند " هوشنگ، کم یا زیاد است. " و خوب تعصبی نبود و اصلاح می کردیم که این مسئله ممکن است در گروه های دیگر نباشد و این مساله ای که شما به آن اشاره کردید نتیجه همبستگی و وابستگی است که در این گروه بوده و باعث شده که خوب، از هر نظر و همه چیز موفق باشد.

 

برگرفته از مجله هنر موسیقی شماره 15  / سال دوم  /  بهمن 1378

  




چهارشنبه 25 شهریور 1388 نظرات گفتگو و مصاحبه (talks) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP