تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - پالوهای فلامنكو 2



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::پالوهای فلامنكو 2 ::.
برای آشنایی بیشتر و به دور از پیچیدگی ، ابتدا به ذکر فهرست وار نامهای پالوها بر اساس دو نوع تقسیم بندی اخیرالذکر می پردازیم و سپس در آینده پالوهای مهم را با شرح و تفصیلات معرفی خواهیم كرد .

الف)تقسیم بندی حسی پالوها :

1- گروه کانته گرانده یا كانته حوندو :

شامل : کانیا (Cana) ، پولو (Polo) ، سرّاناس (Serranas) ، سگیریّاس (Seguiriyas) ، سولِئارِس (Soleares) .
نكته :
همه این پالوها رقص و آواز دارند ، به جز سرّاناس که رقص ندارد . همه پالوهای گروه کانته گرانده جزء گروه کانته حوندو نیز می باشند .


2- گروه كانته اینترمدیو :
شامل :
کارتاژِنِرا (Cartagenera) ، فاندانگوس گرانده (Fandangos Grande)، گرانائیناس (Granadinas) ، حابِراس (Jabras) ، لیبیاناس (Livianas) ، مالاگنیا فلامنکا (Malaguena Flamenca) ، مالاگنیا رخیونالِس (Malaguena Regionales) ، پِتِنِراس (Peteneras)، روندنیا (Rondena) ، تارانتاس (Tarantas) ، تارانتوس (Tarantos) ، تی یِنتوس (Tientos) .
نكته :
تمامی پالوهای این گروه به جز روندنیا آواز دارند و رقص با پالوهای کارتاژنرا ، لیبیاناس ، مالاگینا رخیونالس ، پتنراس ، تارانتوس و تی ینتوس انجام می شود .

3- گروه كانته چیکو :
شامل :
آلبوره آس (Alboreas) ، آلِگریاس (Alegrias) ، بولِرو (Bolero) ، بولِریاس (Bulerias) ، کاراکولِس (Caracoles) ، چوفلاس (Chuflas) ، کُلُمبیاناس (Colombianas) ، دانسا مورا (Danza Mora) ، فاندانگوس دِ اوئِلوا (Fandangos de Huelva) ، فارّوکا (Farruca) ، گارّوتین (Garrotin) ، میلونگا (Milonga) ، میرابراس (Mirabras) ، رومِراس (Romeras) ، رومبا (Rumba) ، سوِیّاناس (Serillanas) ، تانگوس (Tangos) ، تانگیّوس (Tanguillos) ، بِردیالِسVerdiades) (، بیتو (Vito)، سَمبرا (Zambra) ، ساپاتِئادو (Zapateado) و سورونگو (Zorongo) .
نكته :
پالوی دانسامورا در این گروه فاقد کمپاس بوده ، توکه لیبره (توکه آزاد) محسوب می گردد و رقص و آواز ندارد . پالوهای بولِرو و ساپاتِئادو آواز ندارند، و پالوهای میلونگا و سورونگو هم فاقد اجرای رقص اند .

تقسیم بندی اخیر بسیار سنتی و حسی و فاقد مبانی موسیقایی است . یکی از فاکتورهای دخیل در این گروه بندی، منشاء پیدایش پالوست که آیا خاستگاه آن در کولیها ست یا خیر؟ عدم وجود مبنای خاص و موثقی برای این گروه بندی به طوری كه مورد توافق همگان باشد ، سبب شده تا تنوعاتی در همین نوع دسته بندی مشاهده شود .به طور مثال برخی از فلامنكولوژیست ها پالو های پتنراس ، فاندانگوس گرانده ، تی ینتوس و مالاگِنیا را نیز جزء گروه كانته حوندو (گرانده) می شمارند .

ب) تقسیم بندی بر اساس منشاء و كمپاس پالو :

در این نوع دسته بندی سنتی پالو ها علاوه بر در نظر گرفتن منشا پیدایش پالو ، به الگوهای ریتمیک آن نیز بها داده شده است و مبنای گروه بندی قرار گرفته . توجه فرمائید :

1- پالوهای گروه تونا (Tona) (مشهور به آوازهای پالو سِکو Palo Seco)
»» دِبلا ( Debla)
»» مارتینِتِس (Martinetes)
»» کارسِلِراس (Carceleras)
»» سائِتاس (Saetas)
»» تریّا Trilla))
»» توناس (Tonas)

2- پالوهای خانواده سولئا (12 ضربی)

»» آلبوره آ (Alborea)
»» بولریاس (Bulerias)
»» کانیا و پولو Cana y Polo) ) (که شبیه هم اند)

»» گروه کانتینیاس Cantinas شامل :
»» آلگریاس ( Alegrias)
»» کاراکولِس (Caracoles)
»» میرابراس (Mirabras)
««رومِراس ( Romeras)
»» برخی از انواع کانتینیاس :

»» پِتِنِراس Peteneras
»» رومانس Romance
»» سولئا Solea

3- پالوهای مشتق از فاندانگو (Fandango)

فاندانگوس دِ اوئِلوا (Fandangos De Huelva)
فاندانگوس اوریِنتالِس (F. Orientales) (مربوط به شرق اندلس و مورسیا)
فاندانگوس آباندولائوس F.Abandolaos
»» بِردیالِس ( Verdiales)
»» روندنیاس ( Rondenas)
»» حابِراس ( Jaberas)
فاندانگوس لیبرِس F.Libres (فاقد الگوی ریتمیک)
»» گرانائیناس ( Granadinas)
»» مدیا گرانائینا ( Media Granaina)
»» مالاگِنیاس ( Malaguenas)

کانتِس دِلاس میناس Cantes de Las Minas(آوازهای مربوط به نواحی مینِرا) شامل:

مینرا (Minera) ، تارانتوس (Tarantos) ، تارانتاس (Tarantas) ، کارتاژنراس (Cartageneras) ، مورسیانا (Murciana) ، لِبانتیکا (Levantica) ، کانتِس دِ مادروگا (Cantes de Madruga)

فاندانگوس پِرسونالِس F. Personales (که توسط برخی از نوازندگان پدید آمده اند و به نام خودشان ثبت شده .)

4- پالوهای سِگیریاس (Seguiriyas)
»» کابالِس ( Cabales)
»» لیبیاناس ( Livianas)
»» سگیریّاس ( Segairiyas)
»» سِرّانا ( Serrana)

5- پالوهای با ریتم تانگو (Tango) 4/4

فارّوکا (Farruca)
گارّوتین (Garrotin)
ماریاناس ( Marianas)
تارانتوس (Tarantos) (مخصوص اجرای رقص)
تی یِنتوس (Tientos)
تانگیّوس Tanguillos))
تانگو ( Tango)

6-پالوهای ایدا یی وُوئِلتا (Ida y Vuelta)

سایر پالوهائی که دارای ریتم تانگو هستند ولی ریشه آمریکای لاتین دارند در این گروه جای می گیرند .
»» کلمبیاناس (Colombianas)
»» گِئاحیراس ( (Guajiras
»» رومبا ( Rumba)
»» بیدالیتاس ( Vidalitas)


7-پالوهایی که به هیچ گروهی تعلق ندارند.

شامل :
»» کامپانیّه روس ( (Campanilleros
»» بامبِرا (Bambera)
»» سِویّاناس (Serillanas)
»» ناناس (Nanas )
»» سَمبرا (Zambra )
»» سورونگو (Zorongo)

پالوهایی که فهرست وار معرفی شده اند ، تقریبا تمامی پالوهای اصلی و فرعی فلامنکو را شامل می شوند . این پالوها را به شیوه های دیگر مانند در نظر گرفتن فاکتورهای ریتم و کمپاس ، جغرافیا و منشا پیدایش ، میزان مشابهت به هم ، هارمونی و . . . دسته بندی کرده اند که به جهت جلوگیری از شلوغی بحث ، پیگیری آن را به آینده موکول می کنیم .



شنبه 29 اسفند 1388 نظرات اطلاعات موسیقی (info) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP