تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - نگاهی به کارنامه شهرام ناظری



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::نگاهی به کارنامه شهرام ناظری::.
در سال گذشته مطلبی در مورد حافظ ناظری فرزند شهرام ناظری در این سایت نوشته شد که به خاطر نوع فعالیت فرزند، گاهی بحث هایی هم در مورد فعالیت پدر به میان می آمد. قصد دارم در چند روز آینده قسمت پایانی از مطلبی که در مورد حافظ ناظری مدتها پیش نوشته شده را به انتشار بگذارم ولی پیش از آن برای به حاشیه نرفتن مطلب لازم است به صورت جدا گانه به تاریخچه فعالیت هنری شهرام ناظری خواننده پر آوازه ایرانی بپردازم.

شهرام ناظری در واقع پس از انقلاب به رشد و شهرت مردمی رسید، هرچند شروع فعالیتش به پیش از انقلاب برمیگردد.

همکاری شهرام ناظری با استادان جوان موسیقی آن روزگار، نام او را هم رده خواننده کارکشته تر آن روزگار که یکه تاز آواز در اوایل انقلاب بود، محمدرضا شجریان جای داد. شجریان در روزهای اول انقلاب، خود مشغول تدریس آواز به شهرام ناظری بود و با استفاده از تجربه و توانایی ها خاص خود، استاد زبده ای در حد و اندازه بزرگترین استادان پیشین آواز محسوب میشد.

ناگفته نماند که غیر از این دو خواننده، خوانندگان انگشت شمار دیگری نیز اجازه فعالیت داشتند ولی به خاطر همکاری کمتر با استادان به نام آن دوره موسیقی ایران از جمله، مشکاتیان، علیزاده و لطفی، کمتر مورد توجه بودند.

صدا و تکنیک شهرام ناظری در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب، در قیاس با آوازهایی که در دوره اوج او یعنی اواخر دهه 60 خوانده، خام و کم کاراکتر است. گاهی تشخیص صدای آن روزگار ناظری برای افرادی که با صدای او آشنایی کافی را ندارند، مشکل است.

در چندین اثر ناظری که فضای انقلابی هم دارد، استیل آوازی ناظری چیزی میان استیل آواز کلاسیک و آواز ایرانی است؛ شاید برای نزدیک شدن به صدای کوبنده و با صلابت مارش خوانهای آن روزگار، این استیل انتخاب شده است. در سالهای اولیه انقلاب که مجموعه کارهای گروه چاووش یکه تاز میدان موسیقی ایرانی بود، کمتر رنگ خاص و شیوه خاصی از شهرام ناظری میشنویم و بیشتر استیلی ترکیبی در صدای او به گوش میرسد.

audio file بشنوید سرود "ای ایران" را ساخته محمدرضا لطفی و آواز شهرام ناظری پیش از آغاز دهه 60

بعد از گذشت سالها، ناظری با رویکرد به تغییر سبک آوازیش به شیوه ای شخصی، کم کم توانست استیلی خاص و حال و هوایی دیگر گونه را بیابد که این تحول مورد استقبال بیشتر علاقمندان موسیقی ایرانی قرار گرفت. هرچند اشکالاتی که در این استیل وجود داشت باعث میشد، فشار بیش از حدی به حنجره وارد گردد و گاهی خواندن در نتهای بالای سل چهار برای او که جایگاه صدایی تقریبی تنور داشته، بوجود آورد. البته نباید فراموش کرد که در طی مدتی در دهه 60 آثاری از ناظری ارائه شد که با استیلی متعادل (نه بدون کاراکتر مانند پیش از دهه 60 نه با رنگی غلیظ و با هدایت نادرست صدا مانند اواخر دهه 60 و بعد از آن) ضبط شد مانند audio file "شعر و عرفان" ساخته جلیل عندلیبی در سال 1363، audio file "نجوا" ساخته حسن یوسف زمانی در سال 1363 و audio file "یادگار دوست" ساخته کامبیز روشن روان در سال 1364 که نشان دهنده بهترین کیفیت صدایی ناظری است.

بارها در کنسرتهای مختلف این استیل خواننده را دچار مشکل کرد، حتی در سنین جوانی که گاه خوانندگان میتوانند با توانایی بدنی ای که دارند بر مشکلات استیل فائق آیند و با سختی مشکلات بوجود آمده را پشت سر گذارند. ناظری به همین دلیل از سنین جوانی با وجود داشتن لحنی شیرین و خاص، مورد فشار قرار میگرفت و مخصوصا این اشکالات در اجراهای زنده نمود بیشتری داشت.

audio file بشنوید قسمتی از کنسرت "شورانگیز" را و توجه کنید به مشکلی که برای خواننده در ادای نتهای اوج پیش می آید

با گذشت سالها، تولیدات آهنگسازی هنرمندان نوظهور دهه 60 که دیگر استادان کاربلد شده بودند، رنگها و بدعتهای تازه ای می یافت. محمدرضا لطفی، جلیل عندلیبی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، کامبیز روشن روان و ... همگی با بوجود آوردن آثار بدیعی به همکاری خود با شهرام ناظری ادامه میدادند و با استفاده از رنگ و فضای خاص صدای او، آثاری بینظیر خلق کردند که شنیدن آنها بدون صدای این خواننده لطفی ندارد.

audio file بشنوید تصنیف "به جهان خرم از آنم" ساخته جلیل عندلیبی و توجه کنید به موسیقی قوی اثر و کیفیت بالای صدای خواننده


ناظری با استفاده از طبع ملودی سازی درخشان خود در آن سالها گاه دست به خلق آثاری میزد که با همکاری استادان همکارش تبدیل به آثاری جاودانه شدند. یکی از درخشان ترین آثار ناظری که در سالهای انتهایی دهه 60 میشنویم، "آتش در نیستان" با همکاری جلال ذوالفنون که هنوز درخشش ساز سه تار مدیون این اثر با ارزش است؛ سبک خاص جلال ذوالفنون با همکاری شاگرد با استعدادش شهرام ناظری اثری درخشان و کم نظیر را رقم زده که چه از نظر ساز و آواز و چه از نظر تصنیف هنوز مورد توجه و احترام است.

audio file بشنوید قسمتی از آواز "یار مرا غار مرا" با اجرای منحصر به فرد شهرام ناظری از آلبوم "آتش در نیستان"

پس از پایان دهه 60 و تولید آثار درخشان و بی نظیری مانند: "شورانگیز" و "لاله بهار" و ... کم کم تولید آثار درخشان موسیقی از طریق آهنگسازان رو به کاستی رفت. تغییرات مدیریت موسیقی در دولت جدید و پایان یافتن اتمسفر اجتماعی دوره انقلاب و جنگ و فروکش کردن شور و حال آن دوره تاثیر بزرگی روی اجتماع و همینطور هنرمندان گذاشت. اوضاع کشور حالت کسالت باری به خود گرفت و فضای جامعه به طرف روزمرگی و تکرار قدم گذاشت.

وضعیت به صورتی پیش رفت که در پایان دهه 70 دیگر به ندرت اثر قابل توجهی از بزرگان موسیقی شنیده میشد. شهرام ناظری در آن سالها کمی کم کار شده بود و حتی از مصاحبه های زیاد هم پرهیز میکرد تا اینکه پس از مدتی سکوت، ناظری با گروه تنبور نوازان شمس کاسِتِ "حیرانی" را وارد بازار کرد. نکته خاصی که در همان لحظات ابتدایی این اثر توجه شنونده را به خود جلب میکرد، نوع خواندن خاص ناظری بود که کمی حالت تصنعی پیدا کرده بود. خواندن شعری در قسمت بم صدا که جز قسمت خوش زنگ صدای او به حساب نمی آمد و با حالتی ابتدایی سعی داشت مفهوم شعر را برساند:
"تا آب شدم، سراب دیدم خود را
دریا گشتم، حباب دیدم خود را"

audio file بشنوید آواز "حیرانی" را با اجرای شهرام ناظری و توجه کنید به کم دقتی در کوک و استیل خواننده

هرچند هم این آواز و هم مجموع اثر میتوانست نمره قبولی را در کارنامه ناظری داشته باشد ولی زیاده روی در احیای این فضاها که بیشتر مورد پسند ذهن ساده اندیش و ابتدایی مخاطبین غربی بود تا فضای عمیق معرفتی جامعه فرهیخته ایران، در آینده ای نزدیک شهرام ناظری را به یک خواننده ساده انگار از اشعار پر مایه عرفایی چون مولانا بدل کرد.

کنسرتهای بسیار زیاد در فستیوالهای خارجی، استقبال مخاطبین غربی و مخصوصا فرانسوی از نوعی audio file تفسیر ابتدایی از اشعار عرفانی

ایران، بالا رفتن سن و کم توانتر شدن قدرت بدنی برای مواجهه با استیل خاص ناظری، این هنرمند نامدار را تبدیل به یک خواننده متوسط کرد. با گذشت زمان و افت بیشتر وضعیت آهنگسازی و کنار کشیدن بسیاری از بزرگان، ناظری خود مشغول به تصنیف سازی شد و در همین حال، نحوه پوشش، طراحی صحنه و حتی نوع حرکت دادن دست و سر او مورد تغییرات اساسی قرار گرفت.

audio file بشنوید قسمتی از آواز ناکوک کنسرت تبریز را

اشکالات قدیمی ناظری در audio file پیدا کردن تونالیته ، audio file پیدا کردن ریتم و audio file مشکلات در ادای نتها در فرکانسهای بالا ، در این سالها نمود بیشتری داشت و حتی گاه به audio file استودیو هم کشیده شد.

اما عجیب این بود که با افول سطح کیفی اجرا در بسیاری از ارکان اصلی موسیقی او، استقبال جهانی از آثار او بیشتر و بیشتر شد و تا امروز نیز ادامه دارد. مرکزی به او عنوان و مدال شوالیه هنر میدهد، روزنامه ای او را پاواروتی شرق میخواند، درب بهترین سالنهای موسیقی اروپا و آمریکا به روی او گشوده میشود و البته همه این حمایتهادر کنار کمکهای مالی و معنوی ایرانیان مقیم غرب است... این وضعیت شهرام ناظری ستاره آواز ایران و استعداد قابل تحسین دهه 60 تا کنون بود.

داستان ناظری و پیشرفتهای ظاهری او در جوامع غربی همانند وضعیت سینماگران جشنواره ای ماست. آیا منتقد غربی که در مورد موسیقی ایرانی سالها تحصیل کرده و توانایی تشخیص چند سنت ناکوکی را دارد، با تاریخ موسیقی ایران آشنا است و صعود و نزول تکنیکهای آوازی ایران را مورد ارزیابی قرار داده، توانایی تشخیص اشکالات ابتدایی ای مثل ناکوکی، پیدا کردن تن، افتادن از ضرب و افول استیل آوازی ناظری را ندارد؟

آیا واقعا ما از منتقد غربی یک غول موسیقایی ساخته ایم و مانند بسیاری از موارد مشابه، مرغ همسایه غاز است و ما با یک عده منتقد بی اطلاع روبرو هستیم؟ یا نه با یک تیم خبره مسیر ساز غربی برای ویران کردن آینده موسیقی این کشور طرف هستیم؟ پاسخ به این سئوالات بحث و مجالی دیگر میطلبد که میتوان در فرصتهای دیگر به آن پرداخت ولی مسئله مهمی که در این مطلب باید مورد توجه قرار گیرد، عبرت گیری از داستان پادشاه عریان است که بی توجهی به آن میتواند منجر به سقوطی بیش از این باشد.

سجاد پورقناد




یکشنبه 30 خرداد 1389 نظرات زندگینامه (biography) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP