تبلیغات
وب مرجع علم موسیقی - گفت و گو با کیاوش صاحب نسق،رهبر ارکستر نیاوران؛جذب جوانان آهنگساز و نوازنده هدف ماست



وب مرجع علم موسیقی

درباره وبلاگ


موضوعات
guitar ( گیتار کلاسیک ) (3)
guitar (گیتار آکوستیک) (4)
guitar (گیتار الکتریکی) (1)
ساز کوبه‌ای (coubei) (15)
کمانچه (kamanche) (1)
بالالایكا (balalayka) (1)
باغلاما (baghlama) (1)
قیچک (ghiechak) (1)
قانون (ghanoon) (4)
سنتور (santoor) (4)
تنبور (tanboor) (1)
سه تار (setar) (2)
سورنا (sorna) (1)
بربط (barbat) (2)
رباب (robab) (2)
سیتار (sitar) (1)
دوتار (dotar) (2)
نت (note) (13)
عود (oud) (1)
نی (ney) (2)
تار (tar) (2)
اخبار (news) (4)
دانلود (download) (13)
نکات جالب (points) (3)
poster (عکس ساز) (1)
سؤال و جواب (q & a) (1)
زندگینامه (biography) (2)
گفتگو و مصاحبه (talks) (39)
اطلاعات موسیقی (info) (23)
تحصیل موسیقی (study) (2)
گیتاریست های ایرانی (g per) (10)
سخن بزرگان درباره موسیقی (speech) (13)

پیوندهای روزانه
"بهترین منبع مطالب علمی"
وب گالری مرجع علم موسیقی
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه

جستجو


آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

وب مرجع علم موسیقی

برای ثبت نام در تبلیغات به آدرس sptabligh@gmail.com ایمیل بفرستید




تبلیغات سایت


.::گفت و گو با کیاوش صاحب نسق،رهبر ارکستر نیاوران؛جذب جوانان آهنگساز و نوازنده هدف ماست::.

كیاوش صاحب نسق نزد هاراطونیان، رضایى، شهسا وآقایان فرمان بهبود و فریدون ناصحى  به آموزش پیانو مشغول شد. تئورى موسیقى و سلفژ را نزد شریف لطفى آموخت.
 هارمونى مقدماتى، پیشرفته و كنترپوان را نزد مهران روحانى و محمدرضا درویشی فراگرفت ودر دوره‌هاى هارمونى فشرده علیرضا مشایخى شرکت کرد.
با ساز سه تار و ردیف نزد مسعود شعارى و مدتى كوتاه نزد حسین علیزاده آشناشد. با شروع به یادگیرى پیانو اولین تلاشهای خودرا در نوشتن قطعاتى براى این ساز و سازهاى رآغازکرد..
 بداهه‌نوازى بر روى پیانو، آشنایى با موسبقى جاز و برخورد مقدماتى با موسیقى كامپیوتر همكارى با صدا و سیما، نوشتن قطعاتى براى پیانو، اركستر مجلسى و اركستر بزرگ ، موسیقى فیلم كوتاه خاطرات عكاس پیر و موسیقى تئاتر آواز قنارى (مرگ كلاغ )موسیقى نقاشى متحرك شركت زیراكس به عنوان تجربه‌اى در ارتباط با تصویر از سال ۱۳۷۳ ، ورود به دانشگاه موسیقى گراتس، اطریش در رشته آهنگسازى و تئورى موسیقى نزد پروفسور برت فورر ، تحقیق در باب ارتباط خطوط استخراج شده از نسبت‌هاى طلایى و ردیف موسیقى ایران، ترجمه‌ مقالاتى در باب موسیقى میكروتونال و تحقیق در چگونگى استفاده از این تحربه‌ها در ثبت دقیقتر موسیقى ردیف و محلى ایران كه تعمقى در امكان قانونمندى چند صدایى‌ها در این موسیقى را پیامد خواهد داشت
 اجراى قطعات متعدد در چهارچوب انجمن موسیقى مدرن سیمى دیگر در گراتس و اسلوانى، اجراى قطعه «لالایى زیر آوار» به یاد زلزله‌زدگان شمال كشور به رهبرى نصیر حیدریان با اركستر سنفونى تهران در تالار وحدت ،دعوت از آهنگسازان ایرانى مقیم خارج و داخل كشور براى نوشتن قطعاتى براى اجرا در اطریش ، برگزارى كنسرت نواى ایران در سال ۲۰۰۲ براى كوارتت زهى آثار آهنگسازان ایران ، موسیقى فیلم Outer Space ساخته پتر چركاسکى – برنده جایزه فستیوال بین‌المللى فیلم گراتس   ،برنده جایزه موسیقى شهر گراتس در سال ۲۰۰۱ ، شركت در فستیوال بین‌المللى موسیقى مدرن اطریش 2002 Hoergaenge با قطعه «Memento» ، تابستان ۲۰۰۲ فارغ‌التحصیل در رشته آهنگسازى و تئورى موسیقى با درجه ممتاز با موضوع پایان‌نامه "میكروتونالیته در موسیقى ایران" — بررسى نظریات مختلف در باب اندازه‌گیرى فواصل در موسیقى ردیف برگزارى سمینارهاى آشنایى با موسیقى معاصر و آهنگسازى در قرنى كه گذشت در ایران- تابستان ۷۹ و ۸۱ ،ترجمه كتب متعدد در باب موسیقى میكروتونال، شیوه‌هاى نوین اجرایى در سازهاى اروپایى وآشنایی کودکان با ارکستر ، برنده بورسیه بزرگ آهنگسازی اطریش ٢٠٠٣ ،Klangwege 2003 پروژه ای مشترک بین گراتس ٢٠٠٣؛ پاییز اشتایری و دانشگاه موسیقی و هنر گراتس- ١١ نوامبر ٢٠٠٣ ،رساله دکترا در دانشگاه موسیقی گراتس انسیتو الکترونیک، انسیتو اتنوموزیکولوژی با همکاری دانشگاه موتزارتیوم سالزبورگ؛ "میكروتونالیته در موسیقى ایران" — نقدی بر روشهای اندازه گیری فواصل درموسیقی ایران از ابتدا تاکنون- پیشنهاد متد جدید و معرفی نتایج آن ،پابه گذاری انجمن نوای ایران با هدف معرفی موسیقی ایران در اطریش ،پایه گذاری ارکستر Zeitfluss باادومیچیچ و کلمنس فروشتوگ برای اجرای قطعات موسیقی مدرن قطعه حصار برای ساکسفون و ارکستر – سلو: کلمنس فروشتوک، به رهبری : ادو میچیچ - ٢٧ آپریل ٢٠٠٤ازجمله اقدامات، تلاشها، اجراها وآثاروی است، کیاوش صاحب نسق هم اکنون نیزتلاش می کند درفرهنگسرای نیاوران ارکستری با شرکت جوانان علاقمندومستعدتاسیس نماید.پای صحبت این هنرمند نشسته ایم.


* آقای صاحب نسق چه شدکه به فکرراه اندازی یک گروه ارکستردرفرهنگسرای نیاوران افتادید؟


-  ازآنجا که ازمدتی پیش دردانشگاه تهران مشغول به تدریس شدم وبه طورهمزمان مسئولیت ارکستردانشکده  رابرعهده گرفتم،بعدازاتمام ترم باچندنفراز اعضای گروه به این نتیجه رسیدیم که می توان برروی این گروه و گسترش فعالیت های آن برنامه ریزی کرد.ازاین رودرآبانماه گذشته درصحبتهایی که باریاست فرهنگسرای نیاوران داشتیم به این مسئله نیزاشاره کرده وپیشنهادتاسیس ارکستری دراین فرهنگسرا رادادم.


* آیاهمان زمان باپیشنهادشماموافقت شد؟


-بله موافقت کردندکه فقط امکاناتی درحد محل تمرین واجرای ارکستردراختییارمان قراردهند.


*اهدافتان ازراه اندازی این گروه چیست؟ 


- باتشکیل این گروه وجذب نوازندگان جوان درنظرداریم شرایطی فراهم آوریم تاآهنگسازانی که فرصت وامکاناتی برای اجرای زنده قطعات خوددریک گروه ارکسترراندارند،دراین اکسترآثارخودرابشنوندوازاین طریق به نقایص کار خودپی ببرندتاپس ازرسیدن به تجربه وپختگی لازم ازآثارآنان درکنار قطعاتی که برای این گروه برنامه ریزی می شوداستفاده کنیم،که این موضوع تشویق ودلگرمی خوبی برای آنان خوهدبود.


* آیا حمایت مالی ازشمانمی شود؟


- متاسفانه این گروه واعضای آن ازسوی هیچ نهادوارگانی حمایت نمی شوند،اماتلاش می کنیم تادردرجه اول حمایت مالی فرهنگسرای نیاوران راجلب کنیم و اگراین امرامکانپذیرنباشد بااسپانسرهای خصوصی حاضر به همکاری ومشارکت خواهیم بود،اماتاآن زمان نیزاگرازاجراهادرآمدی حاصل شود،گرچه اندک خواهدبود امابرای ایجاددلگرمی درنوازندگان درآمدحاصله میان اعضای گروه تقسیم خواهدشد.


* فکرمی کنیدبدون حمایت مالی میتوان به این فعالییت ادامه داد؟


- البته نمی توان انکارکردکه مسائل مالی درادامه فعالییت گروهها بی تاثیراست ،اما ما خوشبینانه برخوردمی کنیم.چون نوازندگان گروه راجوانان علاقمندبه موسیقی تشکیل میدهند،امیدواریم درآینده ای نزدیک بتوانیم بااستفاده ازحمایت های مالی وپیشنهادات صاحبنظران فعالییت خودرابه نحومطلوب ادامه دهیم.


*  درباره نحوه اعلام فراخوان ، گزینش داوطلبان وشرایط عضویت درگروه توضیحاتی بفرمایید؟


- فراخوان دردانشگاه وبه صورت شفاهی اعلام شد،پس ازآن نیزبه چاپ رسید که البته جنبه رسمی نداشت.امادرموردگزینش این توضیح لازم است که ما سعی میکنیم طی دو هفته آینده کارگزینش راکه شامل مصاحبه ای شفاهی درباره مدت فعالییت ، سوابق وسنجش توانایی درنواختن خواهد بودرابه انجام برسانیم،که دراین مراحل مسئله  ردی یا قبولی مطرح نیست ونوازندگان براساس توانایی هایشان دسته بندی شده وجایگاهشان درگروه مشخص می شود.مطمئنااین مسئله درپیشرفت اعضاوکسب تجربه های مفیدی درزمینه هم نوازی نیزبسیارموثرخواهدبود.


*دراین گروه چندنوازنده به طورجدی فعالیت خواهندکرد؟


- درطرح اصلی تعداداعضای گروه درحدود20تا25نوازنده درنظرگرفته شده است ،که بخشی ازاعضای آنرا دانشجویان عضوگروه ارکستردانشکده وبخشی دیگرراجوانان علاقمندبه عرصه موسیقی تشکیل خواهنددادتا این گروه دربعدکوچک راه اندازی شودوپس ازشروع فعالییت واعلام آمادگی ازسوی دیگرنوازندگان که توانایی آنهادرنواختن دردرجه دوم گزینشها قرارداردارکستررابزرگترکرده وگستره فعالییتهایش راوسیعتر کنیم.


* اولین اجرای گروه چه زمان ودرکجاخواهدبود؟ 


پس ازاتمام کارگزینش،درجه بندی نوازندگان وبررسی امکانات فنی سالن فرهنگسرای نیاوران ،تلاش میکنیم تاپایان مرداد ماه سال جاری اولین کنسرت خودرادراین فرهنگسرابرگزارکنیم.اماازآنجاکه دردانشگاه تهران نیزمشغول به فعالییت هستم امیدوارم بتوانیم ازسالن شهید آوینی این دانشگاه نیز استفاده کنیم ،چون این مکان ازمعدود سالنهایی است که دوست دارم درآن برنامه اجراکنم تا ازاین راه با ارتقای وجهه کاری گروه، رابطه و همکاری این دومرکز فرهنگی (دانشگاه وفرهنگسرا)رامستحکم ترکنیم چراکه اجراهانبایدبه یک  سالن یافرهنگسرامحدودشود.


 * آیاازخوانندگان نیزدعوت به همکاری خواهیدکرد؟


ماهیچ محدودیتی برای این ارکستردرنظرنگرفته ایم،یعنی اگرخواننذه ای نیزاعلام همکاری کندوقطعه ای داشته باشیم که باگنجاندن آوازبهترمیشودحتمااین کارراخواهیم کرد.


* چه نامی برای گروهتان انتخاب کرده ایدوآیادرآن فقط ازسازهای زهی استفاده می کنید؟


هنوزعنوان خاصی انتخاب نکرده ایم چون ممکن است تعدادنوازندگان زیاد شود که دراین صورت قادرخواهیمبودارکسترمجلسی تشکیل دهیم پس بایدمنتظرباشیم تاقالب گروه مشخص شود،اماطبیعتا بخشی ازاین نام به فرهنگسرای نیاوران تعلق خواهدداشت.درباره سازهانیزبایدبگویم که چون این ارکستر،ارکستری کامل است درآن ازسازهای زهی،بادی و...بهره خواهیم برد.


* باتوجه به اینکه چندی قبل درهمین فرهنگسراارکستری تاسیس شداماپس ازمدتی کوتاه کارش به تعطیلیکشید،آینده گروه خودتان راچگونه می بینید؟


-آن گروه که شماازآن یادمی کنید به دلیل تغییرمدیرییت فرهنگسرامنحل شد،چون فعالییت اینگونه گروهها وابستگی شدیدبه این بخش دارد،اماماسعی می کنیم با مدیرییت همراه وهمسوباشیم تاحتی باتغییروتحولات در حوزه مدیرییت نیزبتوانیم بانشان دادن تواناییهای خودبه سرپرست جدید کارخودراادامه دهیم.


*حرف آخر.........


- امیدوارم بتوانیم مسئولین رامتقاعدکنیم که این حرکت،حرکتی است که می شودروی آن سرمایه گذاری کردواین سرمایه گذاری مطمئنامفید بوده ومی توانداین گروه وحتی موسیقی کشوررابه جایگاه شایسته  خودبرساند.نکته دیگراینکه اینگونه ازگروهها که باخوش بینی آغازکردنداماباناهم خوان بودن نوازنده ها وتکرویها مواجه شدندبسیاربودند، که لطمه زیادی نیز به عرصه موسیقی کشورواردکردندوباعث آسیب پذیری بیشتراین هنر درایران شدند. امیدوام ماازاین گروههانباشیم و بتوانیم گامی درجهت کمک به رشدموسیقی درایران برداریم.





دوشنبه 19 مرداد 1388 نظرات گفتگو و مصاحبه (talks) ،



صفحات سایت



مطالب گذشته
.: پاندورا
.: بربط
.: بالالایكا
.: باغلاما
.: رباب 2
.: نی 2
.: دانلود آهنگ سلطان قلبها
.: بیو گرافی پاکو دلوچیا
.: ترجمه فارسی و متن و آکورد و نت آهنگ پرطرفدار Nothing Else Matters از گروه Metallica (متالیکا)
.: دانشکده موسیقی منهتن
.: کنسرت موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران
.: خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII)
.: نگاهی به کارنامه شهرام ناظری
.: بررسی تطبیقی سه نغمه‌نگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور
.: لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
شما چه سازی را دوست دارید یا می نوازید؟










صفحات جانبی

لینک دوستان
گیتارینه
my song book
fender
guitar center
Daddario

آرشیو


وب ما


Designed By: sinaP